lördag 1 september 2012

Mitt filmprojekt

Synopsis


LÄRANDE – KONSTEN ATT FLYGA
Titel: Vad krävs för att kunna flyga?
Syfte: Jag vill att filmen ska stimulera eleverna till att börja tänka på vad som krävs för att kunna flyga. Detta ska i sin tur sporra eleverna till att söka svar på egna ställda följdfrågor inom matematik och naturvetenskap.
Budskap: Filmen har inget budskap utan ska istället fungera som en s k starter.
Målgrupp: Grundskolans elever
Längd: Ca 3,5 min

Min film ska handla om flygning i allmänhet. Jag vill visa hur ”enkelt” vissa varelser behärskar denna konst, jag tänker då på våra bevingade vänner. Människan däremot  måste lägga ner mycket tid och pengar för att kunna utföra samma konststycken. Filmen inleds med en enkel fråga men ger inget svar.

Jag har själv, under många år, fascinerats av flygningens enkelhet kontra svårighet. Därför väljer jag att försöka filma några av våra ”naturliga flygare”, vilket jag inser inte alltid är så lätt. När tillfället ”dyker upp” har jag sällan iPaden redo, när jag är försedd med iPaden kommer inga av dessa vänner. Jag vill också visa människans sätt att konkurrera om luftrummet. Detta vet jag att jag har möjlighet att genomföra.

Målsättningen är ju dels att påvisa flygandets konst, dels att jag ska kunna lära mig filmning med både för- och efterarbete. Min tanke är att jag ska kunna använda filmningen som ett redskap i arbetet tillsammans med mina elever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar