lördag 5 maj 2012

Tankar kring Portfolio


Jag ska nu försöka sammanfatta kring det centrala begreppet i kursen

-     Portfolio    -

Jag har tidigare haft en diffus bild av vad portfolio är och vad digital dokumentation innebär. Efter att ha läst boken Att arbeta med portfolio av R & B Ellmin förstår jag nu vilket kraftfullt verktyg portfolio kan vara, rätt använt.

Portfolio ska vara ett naturligt inslag i elevens vardag,  från tidiga år till senare. Att tillsammans med eleven bestämma vad som ska insamlas, vilka arbeten eleven vill visa upp, för vem och i vilka sammanhang. Författarna beskriver på sid 39 lärandet ur det konstruktivistiska perspektivet, dvs att ”vi lär oss när vi reflekterar kring det vi upplever…”. Detta är mycket kärnan i portfolio, att lära – utvärdera – förstå – bygga vidare.

En vinkling jag aldrig tidigare tänkt på är att ett aktivt urval av eleven/läraren kan stärka elevens självkänsla. Detta tycker jag är mycket viktigt, då jag i min yrkesroll ofta möter elever med mycket låg självkänsla. ”Jag kan inget.” ”Jag lyckas inte.”
Boken belyser ur många flera vinklar vad portfolio är och hur det kan användas. Jag tänker exempelvis på de gånger vi arbetar ämnesövergripande, t ex bild, SO, musik och slöjd. Att då använda iPad för att följa ett arbete kring ex.vis gamla grekerna är ju oslagbart.
-          Eleverna arbetar i grupper med att hitta information på Internet och i litteratur.

-          De studerar arkitektur och konst, bygger modeller i slöjden, reproducerar dåtida konsten i bild, använder lera för att tillverka krukor mm. Vidare producerar de musik från den tiden i ex.vis Garageband.

-          Projektet kan dokumenteras i bl a iMovie. Tänk att få arbeta på detta sätt med eleverna samt att de kan föreviga både processen och slutresultatet! Denna dokumentation kan eleven sedan välja att lägga i sin portfolio.

Jag tycker att den överskådliga uppställning författarna presenterar på sid 55 ger en bra bild över hur portfolions fokus skiftar genom olika åldrar. Den visar en kontinuitet med progression över elevens utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar