Vad, hur och varför?

Efter att ha läst "Varför dokumentation" av H L Tagichi har jag sett ytterligare tydlighet på vikten av att dokumentera. Boken beskriver främst dokumentationsarbetet med de små barnen. Detta sätt att synliggöra utveckling är minst lika viktigt bland de äldre barnen, jag tänker då främst på de elever jag arbetar med (åk 7 - 9).

Att dokumentationen är av stor betydelse såsom underlag för fortbildning, föräldrasamarbete och utvärdering har för mig blivit alltmer tydligt, en självklarhet. Jag arbetar tillsammans med mina elever under tre år. Eftersom jag träffar dem endast några lektioner i veckan (matematik) är en noggrann och detaljerad dokumentation av stor vikt. Till min hjälp har jag elevens individuella utvecklingsplan (IUP), dagboksnoteringar, foton/film och ljud. Att dokumentera ex.vis med ljudupptagningar vid muntliga prov kan vara ett bra sätt för mig att via diskussion förstå hur eleven tänker. Detta vid t ex problemlösning på NP. Många gånger "ser" man lättare elevens utvecklingsnivå på detta sätt.

Med hjälp av dokumentationen har jag bättre möjlighet att stödja och stimulera elevens utveckling. I grundskolans läroplan står det att läraren "ska främja elevernas kunskapsmässiga och sociala utveckling". Vidare står att skolans mål bl a är "att varje elev ska utveckla förmågan att själv bedöma sina resultat och ställa egen och andras bedömning i relation till de egna arbetsprestationerna och förutsättningarna".

För att jag som pedagog ska hjälpa eleven att nå ovannämnda förmågor behövs någon form av pedagogisk dokumentation. Detta blir då min uppgift som pedagog att föra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar