måndag 13 februari 2012

En bit på resan

Min "resa" i dokumentationens spår fortsätter. Jag kände mig väl till mods när jag kom till boken Att fånga lärandet av C Wehner-Godée. Jag känner hur jag kan ta till mig innehållet på ett konkret och bekant sätt, den vänder sig även till mig som pedagog för ungdomar. Jag känner igen mig i mångt och mycket. Författaren benar upp de olika möjligheterna att föra pedagogisk dokumentation på ett förträffligt sätt. Hon skriver: "Övning tar tid, och tid behövs för att lära sig fotografera eller att flja en process med videokamera, att komma till rätta med ljudinspelare likaväl som att lära sig teckna och anteckna." Det är ju detta jag har brottats med i många år, att dokumentationen tar tid! Att det får ta tid att ta till sig olika medier och samtidigt följa processer. Att nu få bekräftat att det får ta tid ger mig en ny känsla. Jag tycker hennes uttryck är underbart: "Alla som hoppar över lek- eller plojstadiet missar viktiga upptäckter." När jag just fått ett nytt verktyg i handen har jag tidigare förväntat mig att jag ska kunna använda det. Av författarens uttryck ovan förstår jag nu vikten av att inte ställa kravet att kunna innan man fått "leka". Jag tänker hädanefter följa ungdomarnas arbetssätt - Lek och lär!

Ju mer jag läst om Pedagogisk dokumentation, desto mer inser jag vikten av att använda den i min vardag. Som Lenz Taguchi säger: "Vi behöver mer dokumentation." Jag kan tydligt se att jag/vi som arbetar med ungdomar inte arbetat lika frekvent med dokumentation som man gjort med de yngre barnen, framförallt i förskolan. Dokumentationen är viktigt i samarbetet med föräldrar och elev. Hur ska annars föräldrar se vad deras ungdomar åstadkommer samt aktivt kunna följa deras utveckling?

Vidare kan jag se stora fördelar i dokumentation vad gäller pedagogernas utveckling. De kan hjälpa mig att sätta fokus på hur och vad jag förmedlar. Om dokumentationen förs över tid har jag möjlighet att göra, ändra, förbättra. Jag kan på ett konkret sätt utvärdera min undervisning, tydligare se min lärarroll i förhållande till eleverna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar