måndag 1 oktober 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer

Det är ingen nyhet att Internet idag är en stor del av våra liv. Speciellt för den yngre generationen. Miljontals blogginlägg postas varje dag och ungdomar kan inte hålla sig från att ständigt uppdatera sina ”statusar” på Facebook.

Frågorna som vi måste ställa oss är: Är ungdomars internetanvändande ett problem? Kan vi i så fall lösa det?

Med tanke på hur ordet bok kan få de flesta tonåringar att somna så har Internet en väldig fördel när det gäller lärmiljöer. Ungdomar lär sig ständigt nya saker via Internet genom att googla. De använder gärna Google framför läroböckerna när de ska göra sina läxor. Så vi kan väl, kort och gott, fastställa att ungas internetanvändande i lärmiljöer inte är något större problem.

Det här ständiga ”facebook:andet” då? Alla lärare vet nog att minst tre elever i varje klass sitter och smyger med Facebook i mobilen eller på sin dator under lektionstid. Eleverna är smarta och vet hur de, med ett enkelt och snabbt knapptryck, tar bort alla spår av att de har gjort annat än det de ska göra. Ska vi förbjuda dem att använda Facebook, twitter och bloggar? Eller ska vi försöka hitta nyttan med de nya arenorna? Jag läser i Unga svenskar och Internet 2009 av O Findahl att unga människor ägnar ca 70% av sin medietid på Internet! Vi måste nog inse att sociala medier och communities har blivit en stor del av ungas vardag liksom en inte helt oviktig konkurrent till det gamla samhället. Det vi kan hjälpa ungdomar med är istället att titta kritiskt på vad de hittar på Internet, s k källkritik.

Alltså måste dagens skola anpassa sig på ett lämpligt sätt till den nya tidens informationsflöde. Internet och sociala medier har kommit för att stanna!

Källa: www.statensmedierad.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar