söndag 11 mars 2012

Padtest i vardagen

I förra veckan kom jag på att jag skulle testa att använda iPad för inspelning i två av mina matteklasser. Jag delade in resp klass i smågrupper. Därefter gav jag dem tre problem, som jag skrev upp på tavlan. En otrolig aktivitet startade i alla grupperna! De diskuterade och argumenteradeDet var en fröjd att se dem arbeta med denna glädje och intensitet. När de håller på som mest tar jag och min kollega (som är med i klassrummet) fram en iPad för att spela in deras diskussioner.
Då märker vi att de ryggar något för iPad:en, de blir osäkra. Vi förklarar att vi endast vill spela in för att kunna lyssna på deras argument och diskussion efter lektionen. De tycker att "då är det OK".
Detta nya grepp är något som vi pedagoger bör ta till oss. Vi har inte en chans att se och höra varje elev varje lektion. Nu kan jag som komplement till mitt omdöme och betygsunderlag få en betydligt mer nyanserad och rättvis "bild" av vad var och en kan, hur de tänker och diskuterar. Detta var ett nytt sätt för mig att arbeta och en metod som jag kommer att ta till mig i fortsättningen.
Jag tänker bl a på när de muntliga nationella proven ska göras. Att kunna lyssna på varje elev aktivt vid provtillfället samt veta att jag i efterhand kan lyssna igenom vad som sagt är en ovärderlig möjlighet att verkligen få ge eleven en rättvis bedömning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar